torsdag 21 augusti 2008

Mer icke-dualism från "Leap!"

I miljön krin A Course in Miracles har jag ibland stött på uppfattningen att egot är något som, även om vi praktiserar Acim, kommer att finnas kvar i vår upplevelse resten av den här livstiden. Enligt mig finns det ingen teoretisk grund för att tänka så, och det är inte heller min upplevelse att det skulle vara så. De upplevelser jag haft av att vara i Det Rätta Sinnet, visar att där finns inget annat än Kärlek.

Videon nedan är ett utdrag ur filmen Leap! som ju verkar hamra fram uppfattningen att världen verkligen är en illusion, och de praktiska konsekvenserna av det. Robert Sheinfeld talar nedan om egot och våra psykologiska strukturer:

Scheinfeld har skrivit boken Busting Lose from the Money Game. Boken tar de yttersta konsekvenserna av ett icke-dualistiskt synsätt och applicerar dem på vårt personliga ekonomiska liv. Metoden han lägger fram i boken är en slags avancerad förlåtelse av allt som har med ekonomi och ekonomiska begränsningar att göra. Om en sådan metod kan fungera till 100%, så som han verkar tro, låter jag vara osagt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror att egot kan upplösas även under denna livstid. Allt beror på hur ofta man börjar identifiera sig med Helige Ande. Kanske det att Jesus trots att han var så ren att Helige Ande och han var ett, påstås ha blivit lockat av egot, medans han bad i öknen - det kan dock vara en ren påhitt. Jag tror att om du tror på det så blir det också din verklighet, för precis som du säger, när det finns kärlek så saknas utrymme för allt annat.