lördag 16 augusti 2008

Bloggen Acim&Abraham

Under "Bloggar" i sidokolumnen har jag lagt till Rogier van Vlissingens blogg Acim&Abraham.

Rogier van Vlissingen är en extremt intellektuell skribent, och jag har inte alltid kunnat följa hans resonemang till 100% och är fortfarande inte helt säker på varför. Ni får prova att läsa själva och se om ni hänger med.

Inlägget The Gary Myth från 2006 förstod jag i alla fall, och jag tycker det gav en rik bild av vad hela historien om Gary Renard och hans undervisning handlar om. (För mig blev det också lättare att förlåta Gary efter att ha läst inlägget. På personlighetsplanet har jag nämligen haft lite svårt för Gary, trots att jag är ett stort fan och ser att hans undervisning är utan motstycke.)

Rogier van Vlissingen är också författare till boken Closing the Circle som diskuterar A Course in Miracles och jämför den med Pursah's Tomasevangelium (dvs den korrigering av Tomasevangeliet som ges av den uppstigna mästaren Pursah i Gary Renards Your Immortal Reality)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för din blogg!

Två frågor:
1.Jag ska köpa någon bok av Kenneth Wapnick, kanske via Vattumannens bokhandel, men det finns så många att välja mellan, medans min kassakista som studerande är tillfälligt liten. Vilken bok skulle du rekommendera? I USA verkar man vara van att babbla om samma sak om och om igen. Du kanske vet vilken av böckerna har mest innehåll?

2. Sen till en annan sak. I "Bortom universum" står att energier inte existerar, men vad står det i Kursen i Mirakel?
Jag kan känna Helige Anden fysiskt. Alltså måste jag röra vid mig genom energi för att jag ska känna något. Hur ska man förhålla sig till energi.
Jag tänker främst på sådana bidrag som Abrahams läror eller The Secret ger och som fungerar. Men det verkar vara magi eller?

Mr Friar sa...

1. "Forgiveness and Jesus" är väldigt bra. Nu tycker KW själv att han var på en lägre nivå av förståelse när han skrev den, men jag gillar den verkligen fortfarande. Välskriven. "Abscense from Felicity" är en fantastisk och rik biografi över Helen Shucman. Ibland har jag känt att den har gett mig lika mycket som att läsa texten i ACIM! Så det är väl de böcker jag skulle börja med. Sen finns det ju en ganska ny serie småböcker på olika teman (The healing power of kindness t.ex.), de är bra tycker jag och så är de ju billiga. Det går bra att beställa böckerna direkt från facim.org, jag undrar om inte det blir billigare (dollarn är ju så svag nu också). Möjligen kan man råka ut för någon tullavgift, men det har aldrig hänt mig.

2. Intressanta frågor :)!! Och svaret på fråga två är ja, det är magi. Men det är ju inget fel med det, tänker jag. Precis som vi klär oss efter väderleken (magi) äter mat vi tycker vi mår bra av (magi) så kan vi ju använda The Law of Attraction för att fixa ett så bra liv vi kan. Enda saken jag skulle vara lite uppmärksam på är om man använder The Law of Attraction, affirmationer el liknande i ett försök att förneka och glossa över obehag, negativa känslor osv. Där får man söka balans, om förlåtelse är ens högsta prioritet (och det bör vara ens högsta prioritet, att fixa ytan vare sig det är materiellt eller mentalt, kommer surt efter, för skulden vill uttryckas och den kommer att uttryckas...) Väldigt intressant ämne som förtjänar mer uppmärksamhet! Om energi: jag tror inte det nämns i ACIM. Energi existerar inte på den absoluta nivån som ACIM handlar om. "Energi" kan man ju se som en del av den fysiska världen, även om den inte är synlig för de flesta i den här dimensionen. Jag tror A&P tar upp det för att minska hypen omkring det i den andliga miljön och få oss att fokusera på förlåtelse. Den Helige Ande kommunicerar ju med oss symboliskt så det är ju egentligen ingen skillnad om du känner energimässigt något, eller om du ser en ängel eller om du ser en blå bok som heter En kurs i mirakler :). Det är symboler för Guds kärlek som kommer i en form som vi kan förstå.

Anonym sa...

Förresten. Om någon inte längre nöjer sig med att läsa böcker och jobba med sig själv, och vill bara koppla av så kan lämna tips om en enkel meditation som fungerar, alla fall för mig och många till (några milioner kanske). Metoden kommer till den som känner sig redo. Jag ångrar att jag inte hittat den tidigare.
Även de dagar då det finns så mycket att göra att jag inte hinner läsa andlig litteratur vet jag att mediationen finns där... Med denna vet man att oavsett vad man gör så närmar man sig målet. Helige Anden jobbar med dig när du utövar mediationen. Det är ingen bluff. Jag har testat den sedan april för att själv se... Meditationen har miliontals anhängare och är ursprungen till buddhistiska Zen mediationen. Livet blir också enklare... men jag berättar inte mer utan du får uppleva det själv om du vill. Du kan få insikter utan att ha blandat in tankarna... Jag känner att den verkligen fungerar. Dessutom besparar den oss också massvis av inkarnationer. Varför inte komplettera läsning av böcker med denna? Eller ta det lugnt med bokläsningen och söka information i sitt inre. Slutligen kommer man inte ifrån att söka sig dit så varför inte börja, särskilt när det blir allt enklare när man har redskapet. Det finns en kortare mediation och en längre. Och det är helt gratis att bli initierat.
http://www.godsdirectcontact.com/swedish
Läs mer om det passar dig.
Jag har fått en initiering och ser nu att den fungerar och jag är inte den som tror på vad som helst. Metoden talar för sig själv. Längtar efter den andra längre typen av mediation, nämligen i Quan Yin metoden, för att sätta på ett ännu högre växel. Det går inte att beskriva vad jag har upptäckt...men du kanske gör det med, antingen på en gång eller efter några år. Allt beror på din inställning och vilka hinder du själv sätter för dig...men det goda är att mediationen fungerar oavsett vad du tycker om den. Välkommen till himmelriket. Ta gärna en gänväg. Du har inget att förlora!
Peach Ananda

Anonym sa...

Tack mr Friar för ditt intressanta kommentar.Den hjälper mig att förstå bättre....

Det här måste jag få ett svar på, eftersom jag nu börjar med ACIM. Min andra väg Quan Yin metoden säger att arbete med energi är magi samtidigt som jag i mina anteckningar från kursen nu hittat att magin försvagar...Som du säger, för oss kanske koncentrationen på att överleva iväg från spåret.
Kanske är vägen lösningen på alla problem, även här.

Var inte Jesus till en början en alkemist i Indien? Mediterade inte han med indiska metoder som koncenterarar sig på alla meridianer, andningsmetoder och sånt? Det har ju med energin att göra, om jag förstått rätt. Det där med Kundalini som skapar den yttre världen. Jag fick "en tanke" att kanske den också kan föra oss till Helige Anden. Men frågan är om inte denna tanke är ur det världsliga tankesystemet.

Det känns för dualistiskt att tänka att kunalini kommer från universum och flöder genom kroppen. Men det kanske är en väg som Jesus har gått? Det påstås på nätet att han t.o.m. utövat Reiki. Huvudsaken är att han har kommit dit där han är...men vilken väg har han egentligen tagit?

Den buddhistika mediationen känns mycket kraftfull.
Här utgår man ändå från den egna kroppen och att man renar sig själv först. Inom buddhismen jobbar man med tankar och handlingar.
För att slippa skuldkänslor?

Som jag tolkar det är skuldkänslor baserade på rädsla, alltså energi. Denna energi påstås "finnas" i våra kroppar tills vi har städat upp. När vi städat upp så blir det kanske lättare att vända oss inåt och se vem vi är.
Det är kanske det ACIM gör?

Kanske kan våra tankar om förlåtelse städa upp i våra "jag" på samma sätt?

Och så har jag slutat att ge reiki till vännerna eftersom då tror jag att kropparna är sjuka, men det är i sinnet allting ligger.

En annan sak är att det tar tid att omprogrammera sig själv. Mår man inte bra inför något man måste göra för omvärlden och som saknar mening så blir kroppen sjuk.

Innebär det att om man inte släpper in egots tankar så upplever man omvärlden och sig själv på ett annat sätt?

The law of attraction lockar, men frågan är på vilken nivå man verkligen jobbar. Har hört att det ändå inte fungerar om man glömt bort The Law of Karma, något som kan störa första lagen.

I motsats till det ovan sagda säger en väninna att i boken "Vad vet vi egentligen" omtalas att karma är på energinivån (och med Quan Yin metoden renar man denna), men att dra till sig saker sker på en nivå bortom denna. Att det är knutet till våra övertygelser.

Energinivån måste väl vara atomer och elektroner om jag minns rätt...Hon talar om Newtons lag och Einstein...
Jag tycker att det inte är lätt att förstå vad som är energinivå och bortom energinivån - om det verkligen är bortom universum, eller om det ena egentligen är fast knutet till det andra.


Man brukar också säga att har man ingen karma från andra liv så kan inget jobbigt hända dig i livet...om inte du skapar jobbig karma under denna livstid. Karma borde vara på energinivån.(?) Är krama ett energinät som vi tror att vi följer? Får eller väljer några tankar därifrån...kanske egots nät? Det sägs att när mästare kommer hit så "måste de låna karma" för att kunna "leva" här.
Varför ska de behöva det när de är ett med Helige Anden? Det sägs att de annars har "andra tankar och känslor".

Våra mänskliga känslor och tankar (affirmationer) måste ju ligga på energinivån? Det vi tänker sägs manifesteras på energinivån (inklusive det fysiska). Tankar är kanske redan förprogrammerade att att manifesteras. Lånar vi dessutom tankar så skapar vi ju inte, utan vi följer bara olika val och allt vi ser är ett resultat därav.
Se gärna Matrix.

Hur mycket pengar eller upplevelser vi får här är kanske beroende av vilka tankar vi får och vilka impulser vi följer?

Så vad är det för vits att tro att man faktiskt använder the law of manifestation och samtidigt tro på budskapet från Bortom Universum om att allt är förinspelat.

Allt är kanske redan förutbestämt och enda utvägen är att upptäcka vem man är.

Mästare sägs inte längre ha mänskliga tankar och känslor. De kan resa i hela universum. Då reser de utan karma. Är karma att låna tankar och känslor här på jorden? Men består inte hela universum av energi?

Jag tror också att när man talar om det gudomliga ljuset, talar man i metaforer, så folk förstår...ljuset skapades ju med universum (?). Men när man upplever något under en mediation och ser härligt ljus så vet man inte om det är universum eller Helige Anden.

Det kanske är så att om vi bara verkligen går en väg som passar, så fixar vi (i egenskap av Helige Ande) även allt vi behöver på denna jord - utan att behöva göra egna val i det redan förprogrammerade tankesystemet? Kan det vara mästare menar med att "de inte har några val".

I filmen Matrix (del I, med Keanu Reavers) sägs att det finns spelregler i matrix. Att det är som ett dataspel. Vissa regler kan man undvika, andra kan brytas. Vad menas med det?
Man "har" i alla fall en massa val.

Tal om The law of attraktion vill visa att vi har en massa val. Har vi det?

Ja, tack för intressanta boktips och dina intressanta kommentarer. Jag hoppas att vi finner svar på våra frågor.

Namaste