lördag 28 juni 2008

Egots religion i min dröm

Numer drömmer jag sällan riktiga mardrömmar, men härom natten drömde jag den här:

Jag och andra med mig var på flykt undan de rabiata och blodtörstiga utövarna av en religion som krävde att man bokstavligen korsfästes. Det var genom att anhängarna korsfästes som denna världsomfattande och etablerade religion praktiserades. Bilderna i den här drömmen var inte roliga.

Att fly undan egots exekutionspatruller är dock inte rätt väg. Vi lär ju oss istället att vi kan se på korsfästelsen, och inse att den inte är verklig. Det förstod jag tyvärr inte i min dröm.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vet inte om jag är rätt kvinna till att uttala mig om din dröm men

men om jag är tydlig när jag säger att det är min tolkning och den skrivs inte för att såra eller för att jag vill utgöra mig som någon förståsigpåare är det väl ok?

Alla gestalterna som förekommer i drömmen är du själv. De du beskriver att du flyr ifrån är alltså dig själv - du försöker fly från manliga? roller/gestalter som du bär på. Kanske delar i dig som du inte vill lyssna på, förtränger att du bär på?

Eller så är det en "sanningsdröm"?


Allt väl
Who